Thursday 29 May 2014

Skupoća

Kažu da je Zürich jedan od najskupljih gradova na svijetu i nikako se ne mogu priviknuti na cijene.
U našoj institutskoj menzi, recimo, menu košta 9,90 CHF (9,90 x 6,23 = 61,68 kn). Hrana je OK, ali nijje baš 3 puta bolja od one koju dobijemo u IRB-ovoj kantini za 20 kn. Nekakav normalni kruh košta između 2 i 3,5 CHF. I nije razmjerno bolji od kruha u Hrvatskoj. Moja soba od 20 kvadrata košta mjesečno 810 CHF (srećom, to mi plaća EMPA). U gradu ne bi mogao naći takav smještaj za manje od 1500 CHF. U ponedjeljak sam se našao s jednim Marcom iz Torina i on me odveo na jedno lijepo mjesto (don't worry, it isn't expensive, rekao je) - dva piva (3 dL) su koštala 16 CHF (99,68 kn)! Itd.
Međutim, srednja plaća u Švicarskoj je preko 4000 €, tako da, uz svu tu skupoću, svi mogu jako dobro živjeti. Nedavno je održan i referendum na kojem su izglasali i najviši minimalac na svijetu - 4000 CHF. Odnos životnih troškova i primanja je zato daleko povoljniji u Švicarskoj nego u Hrvatskoj i sličnim zemljama.
Jučer nam se na kavi pridružio glavni šef laboratorija Andreas Züttel (jako bi me zanimalo kolika je njegova plaća, s obzirom na to da znam da voditelj naše grupe prima oko 7000 CHF) pa smo raspravljali o izborima za EU parlament. I onda smo prešli preko nogometa (ja sam pitao kad počinje svjetsko prvenstvo) na javni prijevoz i taksije. Züttel je rekao da je taksi služba u Zürichu potpuno apsurdna. Zapravo jako rijetko vidiš taksije kako voze - uglavom samo stoje i čekaju, a u njih nikad nitko ne ulazi, osim ako je taj netko stvarno u krajnjoj nuždi. Užasno su skupi. Kaže, na primjer, da mu je nedavno u posjet došao neki profesor i onda je uzeo taxi - od aerodroma do Dübendorfa (6,5 km!) ga je to koštalo 60 CHF! Dodao je i on da, iako tu živi već jako dugo i iako živi jako dobro, nikako ne može shvatiti logiku skupoće Zuricha. Jasno je da bi se ljudi više vozili taksijima kad bi cijene bile prihvatljive.
Nedavno su se hoteli pobunili jer se u zadnje vrijeme sve više ljudi pridružuje couch surfingu (zamislite kakvi bezobraznici!), a isti ti hoteli su ionako stalno puni, jer imaju svoju stalnu bezobrazno bogatu klijentelu (baš tako se izrazio).
A taksisti su se bunili jer je nedavno benzin poskupio 3 rapa (rapa je isto što i lipa kod nas) - što je komično, jer ionako samo stoje.
Ipak, rekao sam da meni zapravo ovdje nije ni palo napamet da bi se mogao voziti taksijem. Javni prijevoz savršeno funkcionira i jako brzo se može doći od mog stana do centra Zuricha (za 15 minuta bi mogao biti tamo), a to je relativno "jeftino", aročito jer se može kupiti dnevna karta kojom se mogu voziti posvuda unutar zone u roku od 24 h.

No comments:

Post a Comment